Regulamin Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „PIONIERSKA”

Uchwalony uchwałą Nr 10 / 2019   
Walnego Zgromadzenia Spółdzielni Mieszkaniowej „Pionierska”
z dnia 27 czerwca 2019 r.

§ 1.

    1. Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „PIONIERSKA” w Ustrzykach Dolnych działa na podstawie Ustawy z dnia 16 września 1982r. Prawo Spółdzielcze (tj. Dz.U.2017, poz. 1560, z późn. zm.), Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tj. DZ.U. 2018, poz. 845, z późn. Zm.) i Statutu Spółdzielni.

Uchwalony uchwałą Nr 10 / 2019   
Walnego Zgromadzenia Spółdzielni Mieszkaniowej „Pionierska”
z dnia 27 czerwca 2019 r.

§ 1.

    1. Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „PIONIERSKA” w Ustrzykach Dolnych działa na podstawie Ustawy z dnia 16 września 1982r. Prawo Spółdzielcze (tj. Dz.U.2017, poz. 1560, z późn. zm.), Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tj. DZ.U. 2018, poz. 845, z późn. Zm.) i Statutu Spółdzielni.
    2. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o Radzie należy przez to rozumieć Radę Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej „PIONIERSKA” w Ustrzykach Dolnych.

§ 2.

    1. Rada Nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością Spółdzielni
    2. Rada Nadzorcza składa się z pięciu osób.
    3. Do Rady Nadzorczej mogą być wybierani członkowie Spółdzielni oraz osoby nie będące członkami Spółdzielni, które biorą udział w Walnym Zgromadzeniu jako pełnomocnicy osób prawnych.
    4. Nie można być członkiem Rady Nadzorczej dłużej niż przez 2 kolejne kadencje Rady Nadzorczej.
    5. Kadencja Rady Nadzorczej wynosi 3 lata i trwa od Walnego Zgromadzenia, na którym Rada została wybrana, do Walnego Zgromadzenia, które dokona wyboru nowej Rady na następną kadencję.

§ 3.

Mandat członka Rady Nadzorczej wygasa:

    a) z chwilą nawiązania stosunku pracy przez członka Rady Nadzorczej w tej samej Spółdzielni.
    b) z upływem kadencji Rady, na którą został wybrany

§ 4.

Utrata mandatu przed upływem kadencji następuje w przypadkach:

a)   odwołania w głosowaniu tajnym większością 2/3 głosów biorących udział w Walnym Zgromadzeniu, o ile w porządku obrad Walnego Zgromadzenia podanym członkom do wiadomości w trybie § 72 statutu, był przewidziany punkt dotyczący odwołania członków Rady Nadzorczej.
    b) zrzeczenia się mandatu, które staje się skuteczne po dojściu do wiadomości Walnego Zgromadzenia,
    c) ustania członkostwa Spółdzielni,
    d) odwołania pełnomocnictwa przez osobę prawną

§ 5.

Członkiem Rady Nadzorczej nie może być osoba, która:

    a) jest jednocześnie członkiem Rady Nadzorczej i Zarządu.
W razie konieczności Rada Nadzorcza może wyznaczyć jednego lub kilku swoich członków do czasowego pełnienia funkcji członka (członków) Zarządu. W tym wypadku członkostwo w Radzie Nadzorczej ulega zawieszeniu.

    b) jest kierownikiem bieżącej działalności gospodarczej Spółdzielni lub pełnomocnikiem Zarządu lub osobą pozostającą z członkami Zarządu lub kierownikami bieżącej działalności gospodarczej Spółdzielni w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej       i w drugim stopniu linii bocznej.

    c) zajmuje się interesami konkurencyjnymi wobec Spółdzielni, a w szczególności uczestniczy jako wspólnik lub członek władz firm prowadzących działalność konkurencyjną wobec Spółdzielni. Naruszenie zakazu konkurencji stanowi podstawę odwołania członka Rady Nadzorczej.
W wypadku naruszenia przez członka Rady Nadzorczej zakazu konkurencji określonego w pkt. b – Rada może podjąć uchwałę o zawieszeniu w pełnieniu czynności członka tego organu.
d) jest pracownikiem Spółdzielni.

§ 6.

    1. Na miejsce członka Rady Nadzorczej, którego mandat wygasł w czasie trwania kadencji pomiędzy kolejnymi Walnymi Zgromadzeniami, wchodzi zastępca,              o którym mowa  w § 79 ust.17 Statutu – wg kolejności ustalonej w oparciu                   o największą liczbę głosów oddanych na poszczególne osoby.
    2. W przypadku, gdy pomiędzy kolejnymi Walnymi Zgromadzeniami nastąpi wygaśnięcie mandatów członków Rady oraz brak jest zastępców, o których mowa w pkt 2 Zarząd obowiązany jest zwołać Walne Zgromadzenie w celu uzupełnienia składu Rady Nadzorczej w terminie sześciu tygodni od dnia, w którym liczba wakujących mandatów przekroczy dwa.

§ 7.

    1. Do zakresu działania Rady Nadzorczej należy:
    1) uchwalanie planów gospodarczych,
    2) nadzór i kontrola działalności Spółdzielni przez:
    a) badanie okresowych sprawozdań oraz sprawozdań finansowych,
    b) dokonywanie okresowych ocen wykonania przez Spółdzielnię jej zadań gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przez Spółdzielnię praw jej członków,
    c) przeprowadzanie kontroli nad sposobem załatwiania przez Zarząd wniosków organów Spółdzielni i jej członków,
    3) podejmowanie uchwał w sprawie nabycia nieruchomości oraz nabycia zakładu lub innej jednostki organizacyjnej,
    4) podejmowanie uchwał w sprawie zabezpieczenia kredytu w formie hipoteki na nieruchomości, dla potrzeb której przeznaczone będą środki finansowe pochodzące z tego kredytu, po uzyskaniu pisemnej zgody większości członków spółdzielni, których prawa do lokali związane są z tą nieruchomością,
    5) podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania do organizacji społecznych oraz występowania z nich,
    6) zatwierdzanie struktury organizacyjnej Spółdzielni,
    7) rozpatrywanie skarg na działalność Spółdzielni,
    8) składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań zawierających w szczególności wyniki kontroli i ocenę sprawozdań finansowych,
    9) podejmowanie uchwał w sprawach czynności prawnych dokonywanych między Spółdzielnią a członkiem Zarządu lub dokonywanych przez Spółdzielnię  w interesie członka Zarządu oraz reprezentowanie Spółdzielni przy tych czynnościach; do reprezentowania Spółdzielni wystarczy dwóch członków Rady przez nią upoważnionych,
    10) wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego Spółdzielni,
    11) ustanowienie pełnomocnika uprawnionego do reprezentowania Spółdzielni  w sądzie w przypadku, gdy Zarząd wytoczy powództwo o uchylenie uchwały Walnego Zgromadzenia,
    12) podejmowanie uchwał w sprawie zmiany przeznaczenia nieruchomości wspólnej,
    13) podejmowanie uchwał w sprawie zmiany udziałów w nieruchomości wspólnej,
    14) podejmowanie uchwał w sprawie rozbudowy, nadbudowy nieruchomości wspólnej,
    15) podejmowanie uchwał w sprawie dokonywania podziału nieruchomości wspólnej,
    16) podejmowanie uchwał w sprawie połączenia dwóch lokali stanowiących odrębne nieruchomości w jeden lokal,
    17) podejmowanie uchwał w sprawie podziału lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość na dwa odrębne lokale,
    18) uchwalenie zasad gospodarki finansowej Spółdzielni,
    19) uchwalenie regulaminu rozliczania kosztów inwestycji mieszkaniowych  i ustalania wartości początkowej lokali,
    20) uchwalenie regulaminu rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania opłat za używanie lokali,
    21) uchwalenie regulaminu rozliczania kosztów dostawy ciepła do lokali oraz pobierania opłat za centralne ogrzewanie i podgrzanie wody,
    22) uchwalanie regulaminu postępowania w sprawach zabudowy powierzchni ogólnego użytku na cele mieszkaniowe lub handlowo-usługowe,
    23) uchwalenie regulaminu zlecania dostaw i usług obcym wykonawcom,
    24) uchwalenie regulaminu wynajmu lokali mieszkalnych i użytkowych,
    25) uchwalenie regulaminu porządku domowego,
    26) uchwalenie regulaminu Zarządu,
    27) uchwalenie regulaminu komisji Rady,
    2. W celu wykonania swoich zadań Rada Nadzorcza może żądać od Zarządu, członków i pracowników Spółdzielni wszelkich sprawozdań i wyjaśnień, przeglądać księgi i dokumenty oraz sprawdzać bezpośrednio stan majątku spółdzielni.

§ 8.

    1. Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona Przewodniczącego, jego Zastępcę            i Sekretarza oraz powołuje w miarę potrzeby komisje, ustalając zakres ich działalności. Przewodniczący, jego zastępca oraz sekretarz tworzą Prezydium Rady, którego zadaniem jest organizowanie prac Rady Nadzorczej.
    2. Posiedzenia Rady Nadzorczej zwołuje, co najmniej raz na 2 (dwa) miesiące Przewodniczący Rady Nadzorczej lub jego Zastępca. Pierwsze zebranie Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący Walnego Zgromadzenia w celu ukonstytuowania się Rady Nadzorczej.
    3. Posiedzenie Rady Nadzorczej powinno być zwołane także na wniosek 3 (trzech) członków lub na wniosek Zarządu, w terminie 2 tygodni od dnia zgłoszenia wniosku.
    4. Na 5 dni przed posiedzeniem Członkowie Rady Nadzorczej powinni otrzymać zawiadomienie wraz z porządkiem obrad, w sytuacjach nagłych posiedzenie Rady Nadzorczej może być zwołane w terminie krótszym.
    5. Rada może, w razie potrzeby powoływać komisje czasowe
    6. Prezydium i komisje Rady Nadzorczej, mają tylko charakter pomocniczy dla Rady i nie mogą podejmować żadnych decyzji ani formułować wiążących zaleceń pod adresem członków, organów spółdzielni czy jej służb etatowych.

§ 9.

    1. Rada Nadzorcza może podejmować uchwały jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad podanym do wiadomości członkom Rady w formie pisemnej (łącznie z projektami uchwał) co najmniej na 7 dni przed posiedzeniem Rady.
    2. Rada Nadzorcza może podejmować uchwały w obecności, co najmniej trzech członków Rady.
    3. W posiedzeniach Rady, jej Prezydium oraz komisji mogą uczestniczyć z głosem doradczym członkowie Zarządu oraz inne zaproszone osoby.
    4. Członkowie Rady Nadzorczej i Zarządu nie mogą brać udziału w głosowaniu            w sprawach wyłącznie ich dotyczących.
    5. Dokumenty sporządzone przez Prezydium Rady Nadzorczej oraz korespondencję wysyłaną w imieniu Rady podpisuje dwóch z n/w członków:
Przewodniczący, lub Zastępca Przewodniczącego, Sekretarz ( w przypadku jego nieobecności inny członek Rady wskazany przez Przewodniczącego).
6.   Z posiedzenia Rady Nadzorczej (lub Prezydium Rady) sporządza się protokół, który po przyjęciu na kolejnym posiedzeniu, podpisują: Przewodniczący posiedzenia i Sekretarz (w razie jego nieobecności sekretarza zastępca Przewodniczącego).

§ 10.

    1. Członkowie Rady Nadzorczej otrzymują wynagrodzenie w następującej wysokości:
przewodniczący RN 20%, a pozostali członkowie RN 15% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, obowiązującego w miesiącu, za który wynagrodzenie jest wypłacane.

    2. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 wypłacane jest w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń, przy czym warunkiem wypłacenia tego wynagrodzenie jest udział członka Rady, w co najmniej jednym posiedzeniu              w danym miesiącu.

    3. Jeżeli w danym miesiącu posiedzenie nie odbywa się, to wynagrodzenie, o którym mowa w ust.1, nie przysługuje.

§ 11.

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem należy stosować przepisy określone w Kodeksie Cywilnym oraz przepisy określone § 1 ust. 1 niniejszego Regulaminu.

§ 12.

Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Walne Zgromadzenie.